Huishoudelijk Reglement maart 2022
Artikel Inhoud
1 Doel
2 Middelen
3 Leden en begunstigers
4 Leden van verdienste
5 Contributie
6 Bestuur
6.1 Besluitvorming door bestuur
6.2 Belet en ontstentenis
7 Aansprakelijkheid
8 Zittingsperiode
9 Benoemingsperiode
10 Tussentijdse vacatures
11 Rooster van aftreden
12 Bevoegdheden van het bestuur
13 Financieel beheer
14 Kascontrole
15 Vergoeding bestuursleden
16 Verenigingsblad
17 Clubs
18 Wijzigingen Huishoudelijk Regelement
19 Geschillen
20 Slotbepaling
Doel
Artikel 1
1.
De vereniging heeft ten doel het behartigen van de belangen van de
vrouw en het in stand houden van een breed netwerk voor haar leden door
het organiseren van activiteiten op het gebied van educatie, ontspanning
en creativiteit.
Middelen
Artikel 2
1. De vereniging tracht dit doel te bereiken door
a. Het houden van vergaderingen en bijeenkomsten.
b. Het organiseren van lezingen, cursussen en excursies.
c. Vertegenwoordiging in organisaties in de ruimste zin van het woord.
d. Het uitgeven van een verenigingsblad waarvan de inhoud in overeenstemming is met het beleid van de vereniging.
Leden en Begunstigers
Artikel 3
- De leden hebben stemrecht direct na inschrijving als lid van de vereniging.
- Ieder lid heeft één stem.
- Alle leden zijn verkiesbaar voor bestuursfuncties.
- Leden
en begunstigers kunnen tegen vergoeding een exemplaar van de statuten
en het huishoudelijk reglement van de vereniging ontvangen. Nieuwe
bestuursleden ontvangen bij aantreding kosteloos een exemplaar van de
statuten en het huishoudelijk regelement. - Leden en begunstigers ontvangen het verenigingsblad.
- De persoonsgegevens van leden en begunstigers worden opgenomen in een persoonsregister.
Leden van verdienste
Artikel 4
- Leden, die zich op bijzondere wijze hebben ingezet voor een taak binnen de
vereniging, kunnen door het bestuur worden onderscheiden als “lid van
verdienste”.
Zij betalen geen contributie.
Contributie
Artikel 5
- Elk lid betaalt jaarlijks contributie.
- De hoogte van de contributie wordt ieder jaar vastgesteld in de Algemene Ledenvergadering.
- De jaarlijkse contributie wordt door automatische incasso vóór 1 februari geïnd.
- Leden, die na 1 juli lid worden, betalen de helft van de contributie over het betreffende jaar.
De penningmeester van de vereniging draagt zorg voor de inning.
Bestuur
Artikel 6
- Het bestuur heeft het recht zich te doen laten bijstaan door deskundigen.
Deze deskundigen bezitten geen stemrecht. Zij wonen, voor zover
noodzakelijk, de bestuursvergaderingen en de Algemene Ledenvergadering
bij.
Besluitvorming in het bestuur
Artikel 6.1
- Ieder bestuurslid heeft één stem.
- Er wordt besloten met meerderheid van stemmen.
- Om een geldig besluit te kunnen nemen moeten tenminste 3 bestuursleden een geldige stem uitbrengen.
- Indien
een bestuurslid een tegenstrijdig belang heeft bij het onderwerp
waarover gestemd wordt, dan neemt het betreffende bestuurslid niet deel
aan de beraadslaging en besluitvorming.
Belet en ontstentenis
Artikel 6.2
- In geval van belet kan een bestuurslid een schriftelijke volmacht tot
stemmen afgeven aan een andere bestuurslid. Ieder bestuurslid mag
maximaal voor 1 ander bestuurslid stemmen per volmacht.
Aansprakelijkheid
Artikel 7
1. Het bestuur draagt geen aansprakelijkheid voor personen en/of zaken m.b.t.
activiteiten die onder auspiciën van het bestuur van de vereniging
georganiseerd worden.
Zittingsperiode
Artikel 8
- De maximale zittingsperiode voor bestuursleden van de vereniging bedraagt
acht jaar. De eerste periode beslaat vier jaar; nadien is verlenging
mogelijk met nogmaals maximaal 4 jaar. - Na het verstrijken van de maximale zittingsperiode kunnen zij zich eerst
na drie daarop aansluitende jaren opnieuw kandidaat stellen. - Indien er geen kandidaten zijn kan van bovenstaande worden afgeweken.
Benoemingsprocedure
Artikel 9
- Vóór 1 december worden de vacatures via het verenigingsblad aan de leden
bekend gemaakt. De leden kunnen schriftelijk vóór 1 februari hierop
volgend een nieuw bestuurslid aan het bestuur voordragen. Deze
voordracht moet ondersteund worden door tenminste 10 leden. - De nieuwe bestuurskandidaten worden tijdens de Algemene Ledenvergadering voorgedragen.
- Indien het aantal vacatures gelijk is aan het aantal voorgedragen
bestuurskandidaten, dan volgt benoeming van die kandidaten. Uitzondering
hierop is de procedure zoals die neergelegd is in Artikel 10 lid 4 van
de statuten.
- Indien het aantal voorgedragen kandidaten het aantal vacatures te boven gaat,
dan wordt er door de Algemene Ledenvergadering gestemd. Voor alle
vacatures wordt gelijktijdig gestemd en gekozen zijn zij die bij de
stemming de meeste van de uitgebrachte stemmen hebben behaald.
Tussentijdse vacatures
Artikel 10
- Bij een tussentijdse vacature kan het bestuur zelf in een vacante plaats voorzien.
- In de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering wordt het nieuwe bestuurslid voorgedragen.
Rooster van aftreden
Artikel 11
- Het rooster van aftreden van bestuursleden wordt in de eerstvolgende
Algemene Ledenvergadering meegedeeld, met dien verstande dat niet meer
dan 2 bestuursleden tegelijk aftreden.
Het rooster wordt zo vastgesteld dat voorzitter en secretaris niet gelijktijdig kunnen
aftreden.
- Aftredende bestuursleden zijn verplicht de onder haar berustende bescheiden
betreffende de vereniging direct over te dragen aan het bestuur.
Bevoegdheden van het Bestuur
Artikel 12
- De voorzitter van de vereniging heeft de leiding van de bestuursvergadering en de Algemene Ledenvergadering.
- De voorzitter bepaalt na overleg met het bestuur wanneer de Algemene Ledenvergadering wordt gehouden.
- Het bestuur vergadert maandelijks met uitzondering van de maanden juni en juli.
- In overleg met de secretaris stelt de voorzitter de agenda van deze vergaderingen vast.
De leden van het bestuur hebben de mogelijkheid om agendapunten ter behandeling aan te dragen.
- De voorzitter ondertekent samen met de secretaris de notulen van de vergaderingen.
- Bij afwezigheid van de voorzitter wijst het bestuur een vervanger aan.
- Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van de secretaris(sen) wordt de
verzorging van de notulen, correspondentie, administratie en het archief
geregeld, alsmede het bijhouden van de besluitenlijst en
persoonsregistratie. - Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van de penningmeester(s) worden de
organisatie, de inrichting en het beheer van de financiële
administratie geregeld alsmede de controle van de financiën van de
clubs.
De clubleiders leggen tijdens de Algemene Ledenvergadering schriftelijke verantwoording af aan het bestuur over hun financiën.
Vóór 1 maart wordt de financiële jaarrekening over het afgelopen jaar en begroting voor het komend jaar opgesteld.
Een aantal kopieën van de jaarrekening liggen ter inzage tijdens de Algemene Ledenvergadering.
Tijdens deze vergadering zal de penningmeester(s) hierover verantwoording afleggen.
- Het bestuur draagt zorg voor het jaarprogramma van de vereniging.
Financieel beheer
Artikel 13
- Zowel de 1e penningmeester als de eventuele 2e penningmeester zijn gemachtigden op de bankrekening(en) van de vereniging.
- Minimaal één keer per maand checkt(en) de penningmeester(s) digitaal of het
saldo op de rekening(en) conform de gemaakte afspraken is. - Indien er sprake is van een contante betaling van meer dan €25,00 wordt een
kwitantie opgemaakt die door de ontvanger van de betaling wordt
ondertekend. Deze kwitantie wordt toegevoegd aan de
administratie.
Kascontrole
Artikel 14
- Voorafgaande aan de Algemene Ledenvergadering wordt de jaarrekening over het
afgelopen jaar gecontroleerd door de leden van de kascommissie.
Bij instemming/goedkeuring verlenen zij tijdens deze vergadering decharge aan de penningmeester(s)
- Voor de kascommissieleden geldt een maximale zittingsduur van 2 jaar.
Vergoeding bestuursleden
Artikel 15
- De leden van het bestuur ontvangen uit de verenigingskas een vergoeding
voor aantoonbare kosten t.b.v. de vereniging. Deze vergoeding geschiedt
via een bankoverschrijving.
Verenigingsblad
Artikel 16
- De uitgifte, organisatie en beheer van het verenigingsblad valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur.
- Het redactielid is verantwoordelijk voor de uitgave van het verenigingsblad.
- Het verenigingsblad verschijnt minimaal 5x per jaar.
Clubs
Artikel 17
1. Binnen de vereniging kunnen in overleg met het bestuur clubs worden opgericht.
a Alleen leden van de vereniging kunnen zich bij deze clubs aansluiten.
b De clubs worden geleid door tenminste een of twee leden, die te allen tijde
verantwoording zijn verschuldigd aan het bestuur.
c De financiën en de ledenlijsten worden gecontroleerd door de penningmeester(s).
d Opheffing van een club of uittreding van een clubleider of coördinator behoeft de
goedkeuring van het bestuur.
e Het bestuur is als overkoepelend orgaan verantwoordelijk voor de clubs.
f De clubleiders en de ziekenbezoekers leggen op de Algemene Ledenvergadering
verantwoording af aan het bestuur en de leden, respectievelijk door middel van een
ledenlijst alsmede een financieel jaarverslag indien er een sprake is
van beheer van financiële middelen binnen de betreffende club.
g Aan de leden van deze clubs kan een aparte bijdrage worden gevraagd ter
bestrijding van de te maken kosten (zaalhuur, materiaal e.d.).
Wijzigingen Huishoudelijk Reglement
Artikel 18
- Op voorstel van het bestuur kunnen er op de Algemene Ledenvergadering
wijzigingen worden aangebracht met inachtneming van het bepaalde in
artikel 22 van de statuten. - Leden kunnen een voorstel tot wijziging indienen, mits ondersteund door minimaal 10 leden.
Dit voorstel dient voor 1 december schriftelijk ingeleverd te worden bij het bestuur.
Geschillen
Artikel 19
1. Bij geschillen binnen de vereniging zal het bestuur bemiddelen.
Slotbepaling
Artikel 20
1. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur met verantwoording aan de Algemene Ledenvergadering.