Huishoudelijk Reglement maart 2022

Artikel   Inhoud                                                           

1            Doel                                                                       

2            Middelen                                                              

3            Leden en begunstigers                                     

4            Leden van verdienste                                         

5           Contributie                                                            

6           Bestuur                                                                  

 6.1       Besluitvorming door bestuur
 6.2       Belet en ontstentenis

7           Aansprakelijkheid                                                

8           Zittingsperiode                                                     

9           Benoemingsperiode                                            

10         Tussentijdse vacatures                                      

11         Rooster van aftreden                                          

12         Bevoegdheden van het bestuur                        

13         Financieel beheer                                                

14         Kascontrole                                                          

15         Vergoeding bestuursleden                                 

16         Verenigingsblad                                                   

17         Clubs                                                                      

18         Wijzigingen Huishoudelijk Regelement   

19         Geschillen                                                             

20         Slotbepaling                                                         

Doel   

Artikel 1

1. 
De vereniging heeft ten doel het behartigen van de belangen van de
vrouw en het in stand houden van een breed netwerk voor haar leden door
het organiseren van activiteiten op het gebied van educatie, ontspanning
en creativiteit.

Middelen

Artikel 2

1.   De vereniging tracht dit doel te bereiken door

a.   Het houden van vergaderingen en bijeenkomsten.

b.   Het organiseren van lezingen, cursussen en excursies.

c.   Vertegenwoordiging in organisaties in de ruimste zin van het woord.

d.   Het uitgeven van een verenigingsblad waarvan de inhoud in overeenstemming is met het beleid van de vereniging.

Leden en Begunstigers

Artikel 3

  1. De leden hebben stemrecht direct na inschrijving als lid van de vereniging.
  2. Ieder lid heeft één stem.
  3. Alle leden zijn verkiesbaar voor bestuursfuncties.
  4. Leden
    en begunstigers kunnen tegen vergoeding een exemplaar van de statuten
    en het huishoudelijk reglement van de vereniging ontvangen. Nieuwe
    bestuursleden ontvangen bij aantreding kosteloos een exemplaar van de
    statuten en het huishoudelijk regelement.
  5. Leden en begunstigers ontvangen het verenigingsblad.
  6. De persoonsgegevens van leden en begunstigers worden opgenomen in een persoonsregister.

Leden van verdienste

Artikel 4

  1. Leden, die zich op bijzondere wijze hebben ingezet voor een taak binnen de
    vereniging, kunnen door het bestuur worden onderscheiden als “lid van
    verdienste”.

Zij betalen geen contributie.

Contributie

Artikel 5

  1. Elk lid betaalt jaarlijks contributie.
  2. De hoogte van de contributie wordt ieder jaar vastgesteld in de Algemene Ledenvergadering.
  3. De jaarlijkse contributie wordt door automatische incasso vóór 1 februari geïnd.
  4. Leden, die na 1 juli lid worden, betalen de helft van de contributie over het betreffende jaar.

De penningmeester van de vereniging draagt zorg voor de inning.

Bestuur

Artikel 6

  1. Het bestuur heeft het recht zich te doen laten bijstaan door deskundigen.
    Deze deskundigen bezitten geen stemrecht. Zij wonen, voor zover
    noodzakelijk, de bestuursvergaderingen en de Algemene Ledenvergadering
    bij.

Besluitvorming in het bestuur

Artikel 6.1

  1. Ieder bestuurslid heeft één stem.
  2. Er wordt besloten met meerderheid van stemmen.
  3. Om een geldig besluit te kunnen nemen moeten tenminste 3 bestuursleden een geldige stem uitbrengen.
  4. Indien
    een bestuurslid een tegenstrijdig belang heeft bij het onderwerp
    waarover gestemd wordt, dan neemt het betreffende bestuurslid niet deel
    aan de beraadslaging en besluitvorming.

Belet en ontstentenis

Artikel 6.2

  1. In geval van belet kan een bestuurslid een schriftelijke volmacht tot
    stemmen afgeven aan een andere bestuurslid. Ieder bestuurslid mag
    maximaal voor 1 ander bestuurslid stemmen per volmacht.

Aansprakelijkheid

Artikel 7

1.   Het bestuur draagt geen aansprakelijkheid voor personen en/of zaken m.b.t.
activiteiten die onder auspiciën van het bestuur van de vereniging
georganiseerd worden.

Zittingsperiode

Artikel 8

  1. De maximale zittingsperiode voor bestuursleden van de vereniging bedraagt
    acht jaar. De eerste periode beslaat vier jaar; nadien is verlenging
    mogelijk met nogmaals maximaal 4 jaar.
  2. Na het verstrijken van de maximale zittingsperiode kunnen zij zich eerst
    na drie daarop aansluitende jaren opnieuw kandidaat stellen.
  3. Indien er geen kandidaten zijn kan van bovenstaande worden afgeweken.

Benoemingsprocedure

Artikel 9

  1. Vóór 1 december worden de vacatures via het verenigingsblad aan de leden
    bekend gemaakt. De leden kunnen schriftelijk vóór 1 februari hierop
    volgend een nieuw bestuurslid aan het bestuur voordragen. Deze
    voordracht moet ondersteund worden door tenminste 10 leden.
  2. De nieuwe bestuurskandidaten worden tijdens de Algemene Ledenvergadering voorgedragen.
  3. Indien het aantal vacatures gelijk is aan het aantal voorgedragen
    bestuurskandidaten, dan volgt benoeming van die kandidaten. Uitzondering
    hierop is de procedure zoals die neergelegd is in Artikel 10 lid 4 van
    de statuten.
  1. Indien het aantal voorgedragen kandidaten het aantal vacatures te boven gaat,
    dan wordt er door de Algemene Ledenvergadering gestemd. Voor alle
    vacatures wordt gelijktijdig gestemd en gekozen zijn zij die bij de
    stemming de meeste van de uitgebrachte stemmen hebben behaald.

Tussentijdse vacatures

Artikel 10

  1. Bij een tussentijdse vacature kan het bestuur zelf in een vacante plaats voorzien.
  2. In de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering wordt het nieuwe bestuurslid voorgedragen.

Rooster van aftreden

Artikel 11

  1. Het rooster van aftreden van bestuursleden wordt in de eerstvolgende
    Algemene Ledenvergadering meegedeeld, met dien verstande dat niet meer
    dan 2 bestuursleden tegelijk aftreden.

Het rooster wordt zo vastgesteld dat voorzitter en secretaris niet gelijktijdig kunnen

aftreden.

  1. Aftredende bestuursleden zijn verplicht de onder haar berustende bescheiden
    betreffende de vereniging direct over te dragen aan het bestuur.

Bevoegdheden van het Bestuur

Artikel 12

  1. De voorzitter van de vereniging heeft de leiding van de bestuursvergadering en de Algemene Ledenvergadering.
  2. De voorzitter bepaalt na overleg met het bestuur wanneer de Algemene Ledenvergadering wordt gehouden.
  3. Het bestuur vergadert maandelijks met uitzondering van de maanden juni en juli.
  4. In overleg met de secretaris stelt de voorzitter de agenda van deze vergaderingen vast.

De leden van het bestuur hebben de mogelijkheid om agendapunten ter behandeling aan te dragen.

  1. De voorzitter ondertekent samen met de secretaris de notulen van de vergaderingen.
  2. Bij afwezigheid van de voorzitter wijst het bestuur een vervanger aan.
  3. Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van de secretaris(sen) wordt de
    verzorging van de notulen, correspondentie, administratie en het archief
    geregeld, alsmede het bijhouden van de besluitenlijst en
    persoonsregistratie.
  4. Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van de penningmeester(s) worden de
    organisatie, de inrichting en het beheer van de financiële
    administratie geregeld alsmede de controle van de financiën van de
    clubs.

De clubleiders leggen tijdens de Algemene Ledenvergadering schriftelijke verantwoording af aan het bestuur over hun financiën.

Vóór 1 maart wordt de financiële jaarrekening over het afgelopen jaar en begroting voor het komend jaar opgesteld.

Een aantal kopieën van de jaarrekening liggen ter inzage tijdens de Algemene Ledenvergadering.

Tijdens deze vergadering zal de penningmeester(s) hierover verantwoording afleggen.

  1. Het bestuur draagt zorg voor het jaarprogramma van de vereniging.

Financieel beheer

Artikel 13

  1. Zowel de 1e penningmeester als de eventuele 2e penningmeester zijn gemachtigden op de bankrekening(en) van de vereniging.
  2. Minimaal één keer per maand checkt(en) de penningmeester(s) digitaal of het
    saldo op de rekening(en) conform de gemaakte afspraken is.
  3. Indien er sprake is van een contante betaling van meer dan €25,00 wordt een
    kwitantie opgemaakt die door de ontvanger van de betaling wordt
    ondertekend. Deze kwitantie wordt toegevoegd aan de
    administratie.

Kascontrole

Artikel 14

  1. Voorafgaande aan de Algemene Ledenvergadering wordt de jaarrekening over het
    afgelopen jaar gecontroleerd door de leden van de kascommissie.

Bij instemming/goedkeuring verlenen zij tijdens deze vergadering decharge aan de penningmeester(s)

  1. Voor de kascommissieleden geldt een maximale zittingsduur van 2 jaar.

Vergoeding bestuursleden

Artikel 15

  1. De leden van het bestuur ontvangen uit de verenigingskas een vergoeding
    voor aantoonbare kosten t.b.v. de vereniging. Deze vergoeding geschiedt
    via een bankoverschrijving.

Verenigingsblad

Artikel 16

  1. De uitgifte, organisatie en beheer van het verenigingsblad valt onder de verantwoordelijkheid van het bestuur.
  2. Het redactielid is verantwoordelijk voor de uitgave van het verenigingsblad.
  3. Het verenigingsblad verschijnt minimaal 5x per jaar.

Clubs

Artikel 17

1.   Binnen de vereniging kunnen in overleg met het bestuur clubs worden opgericht.

a    Alleen leden van de vereniging kunnen zich bij deze clubs aansluiten.

b    De clubs worden geleid door tenminste een of twee leden, die te allen tijde

verantwoording zijn verschuldigd aan het bestuur.

c    De financiën en de ledenlijsten worden gecontroleerd door de penningmeester(s).

d    Opheffing van een club of uittreding van een clubleider of coördinator behoeft de

goedkeuring van het bestuur.

e    Het bestuur is als overkoepelend orgaan verantwoordelijk voor de clubs.

f     De clubleiders en de ziekenbezoekers leggen op de Algemene Ledenvergadering

      verantwoording af aan het bestuur en de leden, respectievelijk door middel van een

ledenlijst alsmede een financieel jaarverslag indien er een sprake is
van beheer van      financiële middelen binnen de betreffende club.

g    Aan de leden van deze clubs kan een aparte bijdrage worden gevraagd ter

      bestrijding van de te maken kosten (zaalhuur, materiaal e.d.).

Wijzigingen Huishoudelijk Reglement

Artikel 18

  1. Op voorstel van het bestuur kunnen er op de Algemene Ledenvergadering
    wijzigingen worden aangebracht met inachtneming van het bepaalde in
    artikel 22 van de statuten.
  2. Leden kunnen een voorstel tot wijziging indienen, mits ondersteund door minimaal 10 leden.

Dit voorstel dient voor 1 december schriftelijk ingeleverd te worden bij het bestuur.

Geschillen

Artikel 19

1.   Bij geschillen binnen de vereniging zal het bestuur bemiddelen.

Slotbepaling

Artikel 20

1.   In gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur met verantwoording aan de Algemene Ledenvergadering.